Halaman

Jelitaku-MK

28 Jan 2011

Tip Penjagaan Kereta 9 - Lindungi Kereta Daripada Pemanasan Lebih Enjin


Perkara terakhir yang anda ingin melihat ketika memandu ialah pengelip amaran kereta mengelip-gelip atau kepulan stim keluar dari dalam bud kereta. Pemanasan lebih enjin sering berlaku terutama sekali di dalam kesesakan lalulintas yang boleh menyebabkan kerosakkan enjin yang teruk.

Pemanasan lebih enjin terjadi akibat ketidakupayaan sistem pendingin untuk menyerap, memindah dan menghilangkan haba. Ini disebabkan oleh aras bahan pendingin enjin yang rendah, kebocoran bahan pendingin enjin di dalam atau di luar, kerosakkan tolok suhu air, radiator tersumbat, kipas pendingin tidak berfungsi, tali sawat pemacu pam air gagal berfungsi ataupun pam air yang longgar ataupun kerosakkan tukup radiator.

Menggunakan penghawa dingin kereta di tahap maksima ketika terperangkap di dalam kesesakan lalulintas dalam musim panas juga boleh menyebabkan pemanasan lebih enjin

Untuk mengelakkan pemansan lebih enjin, periksalah aras bahan pendingin enjin selalu. Sebaiknya ia berada sekurang-kurangnya di tanda minima di dalam tangki simpanan. Tambahkan cecair bahan pendingin enjin hingga mencecah tanda maksima jika ia kurang. Jangan sekali-kali membuka tukup radiator dan tukup tangki simpanan ketika enjin masih panas. Jika anda mendapati terdapat kebocoran bahan pendingin enjin, baikilah ia secepat mungkin kerana ia boleh menyebabkan enjin terlebih panas.

Di samping itu, jika anda mendapati tokok suhu enjin meningkat lebih tinggi dari selalu, periksalah enjin kereta dengan cepat. Pastikan radiator tidak dihalang oleh kotoran atau sampah. Jika bahan pendingin enjin tidak mencukupi atau sistem berkarat, kemungkinan besar radiator akan telah tersumbat di dalam.

Kipas pendingin juga perlu diperiksa selalu. Pastikan kipas tersebut berfungsi dengan baik apabila enjin menjadi panas dan penghawa dingin digunakan. Jika tidak, motor kipas mungkin telah rosak dan perlu diganti.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tips To Make Money Online

It doesn’t matter how great the business is, there’s still those basic key points that you need to have a successful online business and here they are

1. GREAT MENTORS

2. A POWERFUL PRESENTATION

3. A POWERFUL COMPENSATION PLAN

4. TEAM SUPPORT

5. SELL PRODUCTS THAT ARE IN HIGH DEMAND

6. CREDIBILITY