Halaman

Jelitaku-MK

22 Sep 2010

Kisah Si Ayah, Anak dan Keldai

Pada suatu pagi cerah seorang ayah mengajak anaknya ke pasar. Mereka berniat menjual keldai untuk memenuhi keperluan hidup sehari-hari. Tahu keldai, kan? Binatang yang mirip kuda tetapi bertubuh lebih kecil dan suaranya meringkik.
Maka, berangkatlah si ayah, anaknya, dan keldai itu. Si ayah naik ke atas belakang keldai, sedangkan anaknya berjalan menuntun keldai ke pasar yang berjarak 10 kilometer dari rumah mereka.

Ditengah jalan berselisihlah si ayah dan anaknya dengan sekelompok orang. Orang-orang itu mencebek si ayah dengan kata-kata, "Dasar orang tua mahu senang sendiri, umurnya saja yang banyak otak tak ada, lihatlah, dia bersenang-lenang duduk di atas keldai sedangkan anaknya bersusah-payah berjalan di tengah padang pasir yang kian terik
. "

Demi mendengar kritik pedas ini, si ayah pun turun. dia lalu menyuruh anaknya menggantikan kedudukannya di atas belakang si keldai. Ayah dan anak ini kemudian meneruskan perjalanan menuju ke pasar.

"Anak tak sedar diri, senang dia duduk santai di atas keldai, sementara orang tuanya berjalan kaki. Anak derhaka! "Kata seorang yang yang sedang duduk di sebuah warung yang mereka lewati.
Mendengar itu mereka berhenti sejenak. Berfikir. Akhirnya bersetuju untuk berdua naik keldai yang telah bersusah-payah sejak tadi. Perjalanan diteruskan.

"Hahahahaha ...," sekarang mereka ditertawakan seseorang yang memiliki janggut separas dada. "Dasar orang gila, tak berperikemanusiaan, tak punya rasa kasihan. Masakan binatang begini kecil, begini ringkih, dinaikki dua orang yang sebesar gajah begitu!? Nah, apa kata dunia? "Repek panjang seseorang yang melihat mereka berdua menunggang keldai.

Mereka lalu turun dari keldai. Anaknya mencadangkan bagaimana kalau keldai itu digotong saja. Si ayah bersetuju. Diikatlah kaki keldai, dua-dua, yang depan dan belakang. Kemudian diantara kaki keldai itu mereka masukkan sebatang kayu untuk menggotong. Mereka berjalan lagi. Keldai itu sekarang terbalik kedudukannya, kaki di atas dan kepala di bawah, meronta-ronta dalam gotongan si ayah dan anaknya.

Melihat perihal ini, orang-orang yang mereka lepasi semakin pedas kata-katanya. "Apa kamu memang benar-benar telah gila? Keldai hidup kenapa digotong seperti mati? "

Lalu mereka menurunkan keldai dan melepaskan ikatannya. Sekarang mereka berjalan bertiga: si ayah, anaknya, dan keldai. Tapi apa lah nasib. Seseorang yang mereka temui kemudian malah mengomel, "Dasar bapa dan anak sama bodoh dengan keldainya. Ada kenderaan kenapa tak dinaiki? "

Mereka lalu memutuskan untuk berehat sebentar. Duduklah si ayah, anaknya, dan si keldai di bawah sebatang pokok kurma. Mereka cuba menghilangkan dahaga dengan meneguk air dari oasis yang berada tak jauh dari situ.

Apa kata si ayah pada anaknya kala haus telah mula berkurangan? Inilah nasihatnya.

"Wahai Anakku, sesungguhnya tiada terlepas seseorang itu dari percakapan manusia. Maka orang-orang berakal tiadalah dia mengambil pertimbangan melainkan kepada Allah SWT saja. Barang siapa mengenal kebenaran, itulah yang menjadi pertimbangannya dalam tiap-tiap satu.

"Wahai anakku, tuntutlah rezeki yang halal supaya kamu tidak menjadi fakir. Sesungguhnya tiadalah orang fakir itu melainkan tertimpa kepadanya tiga perkara, iaitu tipis keyakinannya (iman) tentang agamanya, lemah akalnya (mudah tertipu dan diperdayai), dan hilang kemulian hatinya (keperibadian), dan lebih celaka lagi daripada tiga perkara itu, ialah orang-orang yang suka merendah-rendahkan dan meringan-ringankannya.

"Wahai anakku, bukankah aku telah berkata kepadamu, kerjakanlah pekerjaan yang membuat engkau menjadi soleh dan janganlah menghiraukan orang lain. Dengan peristiwa ini saya hanya ingin memberi pelajaran kepadamu. "

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tips To Make Money Online

It doesn’t matter how great the business is, there’s still those basic key points that you need to have a successful online business and here they are

1. GREAT MENTORS

2. A POWERFUL PRESENTATION

3. A POWERFUL COMPENSATION PLAN

4. TEAM SUPPORT

5. SELL PRODUCTS THAT ARE IN HIGH DEMAND

6. CREDIBILITY