Halaman

Jelitaku-MK

26 Nov 2010

Jutawan Jual Komputer Online - Dell

Michel Dell Lahir 23 Februari 1965, Houston, Texas, AS. Dikenali sebagai pengasas dan CEO dari Dell, Inc. Michael Dell adalah anak seorang orthodentist (doktor ahli merapikan gigi). Beliau pertama kali memulakan projek komputernya ketika berusia 15 tahun. Saat itu, kerana ingin tahu dia membongkar komputer baru Apple II untuk melihat bahagian-bahagian dan cuba memasangnya kembali.

Produk Dell pun sudah terdiversifikasi dari perniagaan asalnya. Sekarang, dia bukan hanya menjual komputer peribadi (PC), komputer riba (laptop) atau komputer server, melainkan juga media penyimpan (storage), printer, PDA, pemain muzik MP3, televisyen dan berbagai perkhidmatan komputer. Dell berkata, "Apabila mendirikan perniagaan ini di asrama mahasiswa, modal saya hanya 1000 dolar AS. Sekarang Dell telah berubah menjadi peruncit komputer online yang terbesar di dunia. Penjualan online Dell via Internet mencapai rata-rata 30 juta dolar AS per hari. "

Kunci utama kejayaan Dell adalah inovasi unik si pengasas. Ia membuat perubahan yang jauh berbeza dari yang dilakukan syarikat komputer pada saat itu. Bakal pembeli Dell boleh menempah terus komputer sesuai keinginan mereka melalui telefon atau internet. Mereka boleh memasukkan spesifikasi komputer yang ingin dibeli secara online. Disebabkan itu, Dell tidak perlu menyimpan stok barangan atau melakukan pelaburan yang terlalu besar. Sebenarnya dengan melakukan strategi jualan itu, Dell telah mengubah kelemahannya menjadi kekuatan. Kerana modalnya terhad, ia belum boleh mempunyai pejabat sendiri dan belum mampu mempunyai banyak stok. Jadi ia melakukan perniagaan dari asramanya. Ia tidak mengharap pelanggan untuk datang dan melihat "pejabat" nya. Ia meminta pelanggan untuk menempah melalui telefon atau Internet sesuai keinginan mereka, tanpa perlu datang ke kedai. Ternyata strateginya berjaya.

Falsafah perniagaan Dell adalah melalui kombinasi pemotongan kos, mengurangkan masa penghantaran, dan menyediakan khidmat pelanggan yang sangat baik. Untuk melakukannya, ia menggaji eksekutif berpengalaman, baik untuk mengisi pekerjaan di syarikat dan untuk bertindak sebagai mentor peribadi, dan dia menekankan jualan langsung di luar kedai runcit biasa. Pada tahun 1992 Dell menjadi CEO termuda dalam sejarah yang memiliki sebuah syarikat besar dan masukkan senarai majalah Fortune dari 500 syarikat top.

Pada tahun 2004 Dell mengundurkan diri sebagai CEO syarikat, tetapi ia tetap menjadi ketua Lembaga pengarah. Beliau berkhidmat di Dewan Yayasan Forum Ekonomi Dunia dan jawatankuasa eksekutif Dewan Perniagaan Antarabangsa. Ia juga menjadi Lembaga Penasihat Presiden Amerika Syarikat mengenai Sains dan Teknologi dan duduk di pengurus Indian School of Business di Hyderabad.

Pada tahun 1999 Dell dan isterinya, Susan, membentuk Michael & Susan Dell Foundation untuk menguruskan pelaburan dan usaha Filantropi keluarga Dell. Melalui yayasan, Dell menggunakan sebahagian dari kekayaan peribadinya untuk membantu anak-anak di seluruh dunia dengan menumpukan pada kesihatan, pendidikan, keselamatan, pembangunan generasi muda, dan rawatan anak usia muda, yang pada tahun 2005 memberikan sumbangan lebih daripada $ 1 bilion, memberikan berjuta-juta dolar untuk membantu mangsa tsunami 2004 di Asia Selatan. Pada tahun 2006 ia juga menyumbang $ 50 juta kepada University of Texas di Austin.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tips To Make Money Online

It doesn’t matter how great the business is, there’s still those basic key points that you need to have a successful online business and here they are

1. GREAT MENTORS

2. A POWERFUL PRESENTATION

3. A POWERFUL COMPENSATION PLAN

4. TEAM SUPPORT

5. SELL PRODUCTS THAT ARE IN HIGH DEMAND

6. CREDIBILITY